mozillas blogg

TRÄNING & VIKTNEDGÅNG - HUSBYGGE & INREDNING /// JUST NU : Gravidkilona ska bort!

Storyn om att bygga sitt eget hus...

Kategori: Husbygget



Tänkte dra storyn hur det är att bygga sitt eget hus...


Huset har jag ritat själv. Vi köpte husstommen
från en lokal firma.
Sedan har vi lagt tak, satt in fönster, isolerat, satt plåtar runt fönstren, rest vinterträdgård, rest innerväggar osv själva.

Det har varit en lååååååång väg, och motivationen har dalat för oss båda mot slutet. Men jag kan ändå inte säga att jag ångrar mig, detta är något jag drömt om ända sedan barnsben.

Nästintill varenda helg har vi ordnat barnvakt och jobbat i huset lördag och söndag. Ibland sena nätter. Och det tär på, efter närmare två års tid så känner man sig lite less på husbygge.

Jag är framförallt less på att ta reda på saker och ting och bestämma hur saker och ting ska byggas. Det är en sak att bestämma vilken färg man ska måla, men att hitta på en kontruktion till skorstensmuren, ta reda på hur en köksfläkt installeras (syftar på rören, avstånd till brännbart, materialval osv) är inte kul. Man ska vara insatt i ALLT när man göra ALLT själv.

Vad är då kvar att göra?
Lister, foder runt några dörrar, trösklar, del av köksfläktsskåpet, skjudörrar till köksskåpen, hyllor i förrådet (går tydligen inte att sätta in innan elektrikern är helt klar), utomhusbelysning, isolera och klä vinterträdgården och få dess tak tätt (never ending story), bygga för rör i tvättstugan, bygga för ovanför vitrinskåp, sovrum och kontor på övervåningen är precis påbörjat med takgips (mycket kvar), lillemans rum håller på att gipsas och spacklas, golv ska lägga på övervåning + i lillemans rum, hela öppenspisen och trapp ned till vardagsrummet, inklädnad av trapp till övervåning samt såga bort en limträbalk som har ersatts av en järnbalk som är dold i taket...

SHIT! vilken lista, är det verkligen såååå mycket kvar... *suck*. Och vi som skulle behöva binda lånen...

Vi har i alla fall flyttat in (augusti 2009). Vi hade en inflyttningsfest i början av november, och jobbade hårt i en månads tid för att få in lite detaljer som köksbänk och diskho, diskblandare, inköp av möbler (bla soffa, matbord).
Men sedan dess har det varit stiltje. Har bara inte orkat göra nånting. Har istället försökt att komma isäng i tid och laddat batterierna. Men NU, den här veckan har jag jobbat lite på kvällarna, satt gipsband och spacklat. Så kanske man orkar ta lite nya tag.

Ja vad tror ni, ett vinnande koncept?
Mycket har dock varit intressant, lärorikt och en dröm (!) har gått i uppfyllelse. Om jag kunde föreställt mig detta från början? Nej.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: