mozillas blogg

TRÄNING & VIKTNEDGÅNG - HUSBYGGE & INREDNING /// JUST NU : Gravidkilona ska bort!

Planering för eldstad

Kategori: Husbygget

Är så less på att ta reda på information till huset. Man ska läsa på och veta om allt. Nu är det skorstenen. Finns det någon totalentreprenör? Som kan mura, sätta ihop premodulrören, ta hål genom taket, montera takhuven (plåtarbete) och installera insatsen? Knappast i denna lilla stad. Hur ska man få olika entreprenörer att få ihop detta? Man kan ju inte ta in en murare en vecka, snickare en vecka och plåtslagare veckan därpå, antar att allt måste gå ganska geschvint...Ja just det, behöver en järnbalk också, för en frihängande öppen eldstad...

Är rätt säker på vilken insats det blir nu. Vill egentligen ha en med hisslucka, men jag vill inte lägga ca 25-30 000 kronor enbart på insatsen. Den jag är inne på nu kostar 12900:-, heter Attityd 500 och kommer från Spismiljö.



Jag hoppas att det kommer att fungera med denna insats som jag vill göra. Det blir som en avsats framför den också, samt att hela muren kommer att bli ett med en trapp bredvid...

Sedan ska denna insats vara rygg i rygg med en öppen eldstad...och då är nästa fråga om vi måste ha två premodulrör, en till varje, eller om man kan ha något spjäll...för man behöver ju inte använda båda eldstäderna samtidigt.

Ja många frågor finns och jag är rejält less på att ta reda på fakta om allting vad gäller husbygge. Så jävla less att jag snart skjutit på detta i över ett år. Ska det bli av nån gång?!?!?! Måste ju fixa detta till slutbesiktningen i alla fall, och när den ska ske vette gudarna, eftersom vi har en övervåning som knappt är påbörjad också. Och vi kan inte binda lånen heller sålänge inte slutbesiktningen är gjord. Suck. Är SÅ less. Det händer ingenting. Och jag orkar inte ta tag i nånting.

Och han som sagt att han ska hjälpa oss med uppsättningen, är jag tveksam om han vill/kan ta på sig något just nu, för han har massor att stå i själv hemma och håller nästan på att bränna ut sig. Ska vi måste hitta någon annan som hjälper oss med detta...jag tänker då inte sätta upp någon skorsten, helst av allt vill jag som sagt leja bort hela skiten, men finns det någon som tar på sig det...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: