mozillas blogg

TRÄNING & VIKTNEDGÅNG - HUSBYGGE & INREDNING /// JUST NU : Gravidkilona ska bort!

Ja, hur går det för mig?

Kategori: Allmänt

Kör lchf sedan omkring 17 januari. Gick ned ungefär 1,5 kg första veckan. Sedan har det inte hänt så mycket. Har inte varit benhård. Som så ofta annars när jag ska försöka gå ned. Det blir halvdant och jojjo. Och så verkar det bli även denna gång. Kolla gärna in formchecken.

Såhär äter jag:
Frukost: 1 ägg
Fika: 1 ägg (+ oftast något annat, lite yoghurt, några skinkskivor, avokado...)
Lunch: Lchf-mat sedan gårdagen
Middag: Lchf-mat

MEN, på helgen har det 1 eller upp till 3 dagar blivit annan mat, pga att man är bortbjuden eller vill ha lite fredagsmys som förr...

I helgen var vi bortbjudna och del blev en hel del mat och mackfrukokost. Och vips så har man gått upp allt igen. Helt otroligt.
Och samma morgon ser jag ett tv-program som tar upp alla dessa bantningsmetoder. De hade testat alla metoder. På Lchf-kost gick man ned 1-4 kg, dock vet jag inte om det var på en vecka, måste ha varit så. Men sen gick man oftast upp allt igen, svårt att hålla. Så var det med de flesta metoder. Pulverdiet kunde man gå ned 8kg på, men gick fort upp igen efteråt. Det enda raka är att lägga om sin kost lite grann, ändra på vanor och gå ned på lång sikt och behålla dessa nya vanor. Inget nytt...men fan vad jag är less. Bryta mönster, bryta vanor, hur enkelt eller hur svårt kan det va?!?!

En sak som jag dock är väldigt nöjd med, gällande att köra Lchf, är att jag har mycket, mycket mindre sötsug. Och det är ju värt ALLT! Kan jag hålla mig ifrån godis och sötsaker, så borde jag på sikt gå ned i vikt. Så det känns bra, kommer nog att fortsätta med lchf.

Sedan funderar jag en del på upplägget av träningen. Blir så korta träningstillfällen nu, 45 minuter på lunchen.  3-5 ggr i veckan. Och då är frågan vad man ska fokusera på. Kanske borde skippa styrketräningen nästintill. Bara gå i rask takt. Har märkt att pulsen påverkas avsevärt om man kör i uppförsbacke också, så det är ju ett lite jobbigare alternativ än enbart promenad. Men bäst av allt, kanske är att springa. Jobbar på det, men svårt att orka lika länge som förr om åren. Då var 30 minuter inga problem. Dit vill jag igen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: